SEO – optimalizácia WEB stránok Weby, ktorým Google rozumie

Keď si sadnete do lietadla, tak väčšine z nás stúpa adrenalín… sedíte v niečom, čo neovládate a musíte sa 100% spoľahnúť na pilota. Obdobné je to s webovou stránkou,  to ako váš web zhodnotí Google nie je vo vašich rukách… Aby našiel zmysel vašej webovej stránky, potrebuje niečo viac… a to niečo viac sa volá   SEO – t.j. optimalizácia pre vyhľadávače – prevažne Google. Ako presne funguje táto čarovná skratka a ako pochopiť jej fungovanie? Nesnažte sa, to skôr pochopíte ženskú logiku. Každopádne…

Vy mi povedzte čo robíte, ja to poviem zrozumiteľne vyhľadávačom - hlavne Google

Ak práve čítate tieto riadky, tak zrejme máte problém s tým, že sa nemôžete presadiť v online priestore. Možno neviete čo to presne SEO znamená, ale určite viete aký má cieľ, a to je dôležité.  Tento názov v kombinácii anglickej skratky a slovenského prekladu nie je úplne presný resp. je duplicitný. Čo to SEO vlastne znamená? Je to skratka z anglických slov – search engine optimization. Do nášho materinského jazyka to vieme preložiť ako optimalizácia webu pre vyhľadávače  – v našich končínách predovšetkým je to o vyhľadávači Google a okrajovo Bing. Zhrnuté a podčiaknuté – SEO = optimalizácia web stránok pre čo najlepšie pozície v organickom – neplatenom vyhľadávaní.

Ideál Pierre de Coubertina – “nie je dôležité vyhrať, ale zúčastniť sa”, je síce ušľachtilý, ale drsnom svete online biznisu nemá miesto. Každý by chcel byť na prvých pozíciach, ale iba pár vyvolených má túto možnosť. Aby Váš web túto možnosť dostal – musí prejsť kvalitnou optimalizáciou pre vyhľadávacie roboty. SEO – t.j. optimalizácia web stránok pre vyhľadávače je  prvom rade veľká frajerina. Predstavte si, že Vám manželka zadá naraz asi 200 požiadaviek a Vy ich musíte splniť ihneď všetky – splniť iba 1% z toho je viac, než nadľudský výkon – minimálne pre mňa 😊. Takto asi fungujú najznámejšie vyhľadávače napr. Google – ich robot – ktorý na základe asi 200 kritérií vyhodnocuje kvalitu každej stránky z rôznych uhlov a potom ich podľa toho zoradí vo výsledkoch. Aby tie kritériá boli pre Google chrumkavé, je naozaj jadrová fyzika.

Svätý grál každého webu je jeho optimalizácia pre vyhľadávače

Je to komplexný balík správneho mixu veľa optimalizačných faktorov.  Mix pozostáva hlavne z logického myslenia, vedomostí, skúmania, skúseností, práce až po stratégiu (niekedy aj pokus – omyl), ktoré časom dostanú WEB stránku na najvyššie miesta vo vyhľadávačoch.  Iba najvyššie priečky  každého webu majú oveľa väčší predpoklad, že budú prinášať nové zákazky. Na SEO optimalizáciu neexistuje exaktný návod, podľa ktorého ak pôjdem, tak mám úspech 100% zaručený. Samozrejme existuje veľa návodov a zaručených rád, ale vždy sú to iba subjektívne názory. Najlepší recept na fakt dobré SEO sú skúsenosti, ktoré sa získavajú iba praxou a výsledkami. Tu oveľa presnejšie viem, čo funguje výborne, a čo naopak nemá až taký vplyv na pozície. Optimalizovanie si vyžaduje naozaj nenormálnu kreativitu a zdravý sedliacky rozum. Samozrejme veľa trpezlivosti a času.

Ak sa Vaša internetová stránka vyskytuje vo výsledkoch hľadania na druhej strane (predovšetkým vo vyhľadávači Google) – je Vám v podstate na 2 veci – nebudem ich menovať, nakoľko aj mne by zhoršili SEO skóre – ale určite každý vie, čo tým myslím. Ak je ešte na horších pozíciách – t.j. na 3 strane a horšie – Vaša šanca na klik  je takmer nulová – o Vašich produktoch alebo službách sa nikto z online priestoru nedozvie, a tým pádom strácate možnosť predať svoje výrobky alebo služby. Najväčší podiel na klikoch majú webové stránky, ktoré sú na 1. strane a na prvých 5 až 6 pozíciach z tzv. organického – prirodzeného hľadania.Inteligentná optimalizácia zvýši cenu webu a posunie konkurenciu za seba… Dobré SEO = dobrý booster každej webstránky !

Tieto tvrdé dáta jasne ukazujú, kto na webe líže smotanu. Prvých 5 – pozícií sú konkurencie schopné a majú konverzie (zákazky) z organického vyhľadávania. U ostatných to výrazne klesá ako Igorova popularita. Cena web stránky stúpa exponenciálne s kvalitou optimalizovania pre vyhľadávače.

  • 0 – 30 = percento klikov (CTR)
  • 1 – 20 = pozícia v organickom hľadaní

 Zdroj: https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/

Dostať web stránku na popredné pozície je alfa omega úspechu

Poznáme to dôverne všetci. Ak si zadáme do vyhľadávača nejaký výraz, zobrazí sa súhrn výsledkov, ktoré sú vyhodnotené ako najrelevantnejšie. Bavíme sa predovšetkým o Googli – ten na svoju prvú stranu najskôr zobrazí platenú reklamu a až potom nasledujú ostatné stránky. Zaplatiť si reklamu je najrýchlejšia cesta, ako sa zobrazovať čo najlepšie vo výsledkoch, ale samozrejme to niečo stojí. Táto reklama má aj veľký neduh v tom, že veľakrát na ňu neklikajú klienti, ale kredit Vám „vyklikáva“ konkurencia. Dobrou SEO optimalizáciou sa dá dostať na čo najlepšie miesta v organickom vyhľadávaní, hneď pod platené miesta, ktoré majú oveľa väčšiu návštevnosť ako reklama.

Ja osobne pri vyhľadávaní produktov alebo služieb, neklikám na platené odkazy – a to z jednoduchého dôvodu. Túto reklamu musím v konečnom dôsledku zaplatiť ja – nakoľko tá spoločnosť si marketingové (v dnešnej dobe hlavne online – marketing) náklady zaráta do ceny svojich výrobkov a služieb. Pýtal som sa viacej ľudí, vyhľadávajú na internete podobne. Nechcem tvrdiť, že firmy, ktoré majú dobre optimalizované stránky sú lacnejšie, ale má to ekonomické rácio.

SEO optimalizácia pre vyhľadávače
SEO optimalizácia web stránok v systéme WordPress

Ako funguje optimalizovanie WEB stránky? To keby niekto presne vedel...

  • V jednoduchosti povedané – Vaša web stránka musí “chutiť” vyhľadávačom viac, ako stránky Vašej konkurencie. Ak sa bavíme o vyhľadávačoch, tak predovšetkým  o Google – má 98% podiel v našich končinách
  • Presný návod ako sa dostať na popredné umiestnenia vo vyhľadávačoch je ako Columbova žena – všetci o nej hovoria a nikto ju ešte nevidel.

Spustíte si nejaký prehliadač a zadáte nejaký výraz na hľadanie – napr. „seo optimalizácia web stránok„. Následne ide do práce robot, ktorý prejde všetky zaindexované stránky a na základe cca 200 rôznych kritérií vyhodnotí výsledky, ktoré sú následne zobrazené – podľa robota od najlepšej až po tú najhoršiu stránku.

Toto keby niekto vedel, tak by bol zrejme bohatší ako samotní majitelia Google. V prvom rade to nie je práca na 2 dni. Optimalizovanie internetovej stránky je oveľa dlhší proces.

Na opísanie dôležitých a menej dôležitých optimalizačných techník by nestačili ani 3 webové stránky. Na internete sa dajú nájsť rôzne informácie o SEO optimalizácii. Tieto informácie sa niekedy rôznia – každý preferuje svoj pohľad, ale nikto naozaj nevie, ako ten vyhľadávací algoritmus presne funguje. Prax a výsledky mi ukázali, čo je viac dôležité, a čo nie.

SEO - t.j. optimalizovanie webových stránok môžeme rozdeliť na 2 základné kategórie

  • SEO optimalizácia na strane web stránky – OnPage SEO 
  • Externé faktory – jedná sa predovšetkým o budovanie spätných odkazov – tzv. linkbuilding – OffPage SEO.

Poďme si v skratke povedať čo to všetko znamená.

SEO optimalizácia priamo na web stránke - OnPage SEO

  • SEO nastavenia na úrovni stránky

Sú to všetky úpravy, ktoré sa robia priamo na stránke, alebo ešte pred jej tvorbou.

Doména a hosting - základ, aby bolo čo optimalizovať

Doména je unikátna adresa na internete. Výber domény má z hľadiska SEO optimalizácie tiež význam.

V dnešnej dobe rozpisovať čo je to doména asi nemá zmysel. Každý už presne vie čo to znamená. Dôležitejšie je sa zmieniť o tom, ako by mal vyzerať názov. Názov by mal byť originálny a nie veľmi  dlhý.  Ideálne je použiť názov firmy – samozrejme ak nemá nejaký dlhý a krkolomný názov. Je dobré použiť kľúčové slovo v názve domény?

  • osobné skúsenosti mi preukázali, že kľúčové slovo v doméne pomáha k lepším výsledkom v organickom hľadaní. Samozrejme musí to byť podporené všetkými aspektami, ktoré definujú kvalitnú web stránku.  Tu je dôležité si dopredu rozmyslieť aj to, či sa Vaše podnikanie sa bude “motať” iba okolo toho kľúčového slova, ktoré bude použité v názve domény. Ak by to tak nebolo, tak ostatné služby, ktoré by nemali koreláciu s názvom domény, by sa optimalizovali ťažšie. Ale ak budete iba opravovať domáce spotrebiče – tak zvoľte kľudne názov: oprava-spotrebicov.sk

Výber hostingu je tiež dôležitý. Osobne odporúčam hosting od Websuportu, ktorý považujem za špičku na Slovenskom trhu. Je rýchly, spoľahlivý a hlavne so skvelou podporou v hocijakom čase. Má pravidelné zálohy, zdarma SSL certifikát. Či potrebujete kúpiť novú doménu, alebo ju zmigrovať, zo všetkým Vám bez problémov pomôžem.

Analýza kľúčových slov - prvý krok k úspešnému webu

Ešte pred začiatkom tvorenia obsahu každej web stránky je nutná analýza kľúčových slov. Kľúčové slová (keywords) sú výrazy, ktoré potencionálni klienti hľadajú Vaše výrobky alebo služby.

  • Čo sú to kľúčové slová?

Kľúčové slová sú výrazy, ktorým najpravdepodobnejšie hľadajú potencionálni zákazníci Vaše služby alebo produkty. Ľudia vyhľadávajú veľmi rozmanito. Kľúčové slová môžeme rozdeliť do 3 základných skupín:

  1. Head – Short Tail – hlavné – krátke. Tieto  slová sú väčšinou 1-slovné a majú vysokú konkurenčnosť (napr. SEO, počítač, pneumatiky)
  2. Mid Tail (Body) – frázy složené z 2 a viac slov, ktoré viac špecifikujú hľadaný výraz. (napr. SEO optimalizácia webu)
  3. Long Tail – tieto kľúčové slová sa skladajú z 3-4 a viac slov, ktoré ešte presnejšie špecifikujú – napríklad parametre, vlastnosti, lokalitu. (SEO optimalizácia web stránok Bratislava)

 Aj hlasové vyhľadávanie napomohlo tomu, že už nehľadáme iba 1 až 3 slovné výrazy, ale častokrát hľadáme aj celými vetami. Pri týchto dlhších výrazoch sú výsledky o poznanie rýchlejšie. Je preto veľmi dôležité, aby sa čo najviac pretavili optimálnym pomerom do obsahu webovej stránky.

  • Ako definovať tie správne kľúčové slová?

Niekedy je to jednoduché, ak prevádzkujete taxislužbu v Bratislave, tak pre Vás je TOP kľúčové slovo je – taxi Bratislava. Samozrejme je tam viac kľúčových slov, ale na to nepotrebujem platené nástroje. Je veľa odvetví, kde sa dajú definovať vyhľadávacie frázy aj sedliackym rozumom, alebo tzv. “našepkávačom Google“. Určite to poznáte – začnete niečo vyhľadávať, a po prvých písmenách hľadanej frázy sa Vám rozbalí ponuka najrelevantnejších výrazov. V prípade rozsiahlejších webov alebo e-shopov, je viac menej nutná profesionálna analýza kľúčových slov, pomocou platených nástrojov ako je napríklad Marketing Miner. Preto je extrémne dôležité, aby ste v textoch spomenuli, čo najviac príbuzných výrazov a pojmov z Vášho odvetvia.

  • Ako často použiť kľúčové slová v texte?

Tu neexistuje jednoznačná odpoveď. Ale čo dnes určite platí – nemalo by to byť “preplácané” kľúčovými slovami.  Odporúčam písať texty prirodzene a potom aj frekvencia kľúčových slov bude prirodzená. Tu jednodznačne platí, ak to zaujme návštevníka stránky, s veľkou pravdepodobnosťou to zaujme aj vyhľadávač.

Obsah stránky (content) - nie kráľ, ale cisár všetkého. 80% úspechu pri SEO optimalizácii si viete zabezpečiť vlastnou hlavou.

Vlastnou hlavou sa dá zabezpečiť hocičo – o tom by vedeli napísať román chlapci zo Súmračnej. Ale vlastnou hlavou si viete zabezpečiť aj úspech Vašej výstavnej skrine na internete – t.j. webovej stránky. Najväčší dosah na pozície v organickom hľadaní má určite obsah stránky. Je to najdôležitejšie, čo môžete pre optimalizovanie spraviť. Bohužiaľ moje praktické skúsenosti sú také, že pre klientov opísať originálne to čo robia, je veľký problém. Je to možno dané tým, že niekto nemá “básnickú dušu”, alebo proste nemá čas. Ak je problém s dodaním textov, odporúčam využiť služby profesionálnych copywriterov. Text napíšu za Vás v profesionálnej kvalite. Každému radím, aby si tie texty robil sám – nakoľko iba on vie najlepšie opísať čo robí a ako dobre to robí. Susedovi som napr. robil webovú stránku, kde ponúka inštaláciu infra kúrenia. Všetko bolo na spustenie webu pripravené, chýbali iba texty.  Hocikedy mi o tom rozprával doslova ódy, ale bolo to veľa informácií naraz na zapamätanie.  Ako ich z neho dostať? Stačilo pár fliaš dobrého talianskeho červeného vína. Po asi 2. hodinách tvorenia textov, ktoré sme spojili s degustáciou tohto dobrého moku, boli texty hotové.  Ako sme finišovali s textami aj s vínom, napadali nás také slovné kombinácie, že by sme dali “dole” aj Borisa Filana. A aký bol výsledok? 1. miesto vo vyhľadávačoch za pár mesiacov a veľa nových zákazníkov bez reklamy. Ten text ocenil Google tak, že sa 3. roky z 1. miesta ani nepohol. Všetkým dôrazne odporúčam – dajte si záležať na obsahu Vašich webov – je to tá najdôležitejšia vec ! Je to ako napríklad s varením. Ak dáte špičkovému kuchárovi vodu a 2 cibule, tak Vám z toho sviečkovú nenavarí. Tak isto potrebuje SEO špecialista kvalitný a originálny text – to je základný pilier celej SEO optimalizácie – cca 80%.

  • Veľmi dôležitá rada – doslova príkaz ! – nekopírujte texty od konkurencie – môže Vám len ublížiť. Google z Vás za plagiát nespraví ministra alebo predsedu parlamentu, ale odpáli Vašu web stránku do suterénu pozícií.
  • Text musí byť originálny, a nie nudný ako bábkoherečkine prejavy. Rozprávať 15 minút bez obsahu je tiež určitý spôsob talentu, ale v online svete s tým dieru do sveta nespravíte. Neohodnotí to ani návštevník webu – ani vyhľadávač. Ak niekto klikne na Vašu web stránku a nezaujme ho, ihneď ju opustí. Tento faktor je už významnejší a časom bude ešte viac. Vyhľadávače budú preferovať kvalitnejší obsah pred balastom – škoda, že mi nemáme takéto algoritmy.

Responzívny dizajn web stránky je dnes psia povinnosť resp. aby web nepatril do doby Márie Terézie (Samozrejmosť)

  • Čo je to responsívny dizajn?

Tento pojem bol definovaný už v roku 2010 programátorom Ethanom Marcotte.  Je to v jednoduchosti povedané, aby sa Vaša web stránka správne zobrazila na rôznych zariadeniach. Jedná sa predovšetkým o mobilné zariadenia – mobily, tablety. Dneska už viac ako polovica ľudí si prezerá webové stránky práve na týchto zariadeniach. Preto je dôležité aby sa web prispôsobil každému zariadeniu a jeho rozlíšeniu. Ak chce byť webová stránka úspešná, rozhodne musí byť optimalizovaná aj pre mobilné zariadenia.

  • Responzívny dizajn je už psia povinnosť každého webdizajnéra. Aj keď nájdete ešte nejaké weby bez responzivity, stále ich ubúda, nakoľko prechádzajú inováciami.

Štruktúra nadpisov H1 - H2 - H3 - H4 - H5 - H6 (Logické rozdelenie obsahu - veľmi dôležíté)

Ak je originálny text dodaný, je potrebné ho správne rozdeliť do logických celkov. Na toto slúžia aj tzv. hlavné nadpisy (Headings) – ktoré sú označované H1, H2, H3 a pod. Toto už záleží na SEO špecialistovi, ako to rozdelí. Veľmi dôležité úlohu hrá hlavne nadpis – H1. Ten treba mať v optimálnej dĺžke a mal by obsahovať kľúčové slovo a hlavne aby bol originálny aj pre návštevníkov, aj pre vyhľadávač. Treba pochopiť celý obsah a do nadpisov inteligentne a originálne zakomponovať obsah. Nadpisy sú významný faktor SEO optimalizácie. Majú svoje pravidlá a treba dodržiavať optimálnu štruktúru – rozdeliť text do viac a menej dôležitých častí. Dôležitosť častí textu rozdeliť kaskádovite do H-x nadpisov. Najdôležitejší do H1, H2. Menej dôležité H3 – ak máme rozsiahly text – tak na väčšiu rozvetvenosť môžeme použiť aj H4. Viac na stránke neodporúčam používať. Takéto rozdelenie do viacerých logických blokov pomáha návštevníkovi web stránky pri čítaní. Zároveň pomáha aj vyhľadávaciemu robotovi lepšie pochopiť celý obsah stránky.

Meta údaje web stránky - SERP (Veľmi dôležité)

Meta údaje sú informácie, ktoré vyhľadávač zobrazí vo výsledkoch hľadania. Nie vždy je to pravidlo, ale väčšinou to býva tak. Sú to textové informácie, ktoré sa zadávajú pomocou SEO modulov pre každú stránku. Jedná sa o nadpis (Title) a popis (Meta description) – viď obrázok dole. Zvyknem dávať do týchto údajov aj rôzne emotikony, ktoré sa tam hodia. Dobre to vyzerá a jednoznačne priťahujú pozornosť – t.j. aj následné kliky – reálna skúsenosť od viacerých klientov. SEO optimalizácia potrebuje pomocníkov a najlepší pomocník vo WordPresse je podľa mňa plugin RANK MATH – samozrejme v platenej verzii PRO. Je to unikátny nástroj, ktorý sa neustále zlepšuje. Oceňujem to, že vývojári pomáhajú SEO špecialistom aj z umelou inteligenciou. Naozaj – lepší modul na SEO optimalizáciu neexistuje.

Štrukturované a meta údaje SERP - významný faktor SEO

Štrukturované údaje - Structured data - Rich Snippets (Môj čierny kôň SEO )

Štrukturované údaje sú informácie pre vyhľadávacie roboty v strojovom kóde. Google odporúča formát JSON-LD. Tieto údaje nie sú vidno na stránke, ale sú prítomné na webe – v pozadí. Tieto scriptové kódy obľubujú vyhľadávacie roboty a  pomáhajú im pochopiť lepšie obsah web stránky. Je to samozrejme práca naviac, ale tieto údaje robím na každej webovej stránke.

  • Údaje o článku
  • Produkty
  • Miestne firmy – lokálna SEO optimalizácia – skvelý spôsob ako povedať vyhľadávaču čo robíte a kde to robíte
  • Služby – opis služby, ktorú robíte a kde to robíte
  • Udalosti
  • Video
  • Kurzy a školenia
  • Ponuky práce
  • FAQ – často kladené otázky (často využívam)
  • HOW TO – ako niečo urobiť
  • Recepty – vhodné pre rôzne reštaurácie a blogy o výžive a pod.
  • Hudbu alebo podkasty
  • Recenzie – veľmi priťahujú kliky (žlté hviezdičky vo výsledkoch hľadania)
  • Definícia hlasového vyhľadávania
  • Katalógy ponúk

Niektoré zdroje píšu, že to pomáha a niektoré naopak. Ja osobne si myslím, že je to jeden z faktorov, ktoré úspešné weby oddeľuje od tých neúspešných. V detailoch a jednoduchosti sa skrýva krása. Tieto údaje tvoria tzv. bohaté výsledky vyhľadávania (Rich Snippets). Ak by štrukturované dáta nemali žiadny vplyv na pozície, tak určite majú vplyv na mieru prekliku (CTR) na stránku s bohatými výsledkami. V jednoduchosti povedané, ak niekto vidí na prvých 5. miestach zoradené web stránky a iba jedna má pod sebou hviezdičky z recenzií, tak je veľký predpoklad, že klikne práve na ňu.

SEO optimalizácia obrázkov ( veľkosť - formát - pomenovanie - Alt tag)

Obrázky určite patria na web stránku – nielen, že ju obohatia vizuálne, ale aj vystihnú obsah.  Dať na web stránku obrázok z názvom IMG-5036.jpg s veľkosťou 4MB je z hľadiska optimalizácie určite samovražda. Obrázok na web musí byť orezaný na požadovanú veľkosť a má byť aj optimalizovaný z hľadiska veľkosti. Ak robím obrázky pre túto stránku, mal by v názve obsahovať aj kľúčové slovo – napr. seo-optimalizacia-pre-vyhladavace.webp. Chýba Vám tam nejaký známy formát – jpg? png?.  WEBP je moderný formát obrázkov pre webové stránky, ktorý minimálne stráca na kvalite, ale je oproti klasickým formátom výraze menší. Veľkosť obrázkov samozrejme ovplyvňuje aj načítanie webu.

  • Medzi najdôležitejšie techniky patrí správne pomenovanie obrázku pomocou tzv. alt tagu. Ak umiestníte na stránku nejaký obrázok, jediný spôsob ako ho môže vyhľadávač identifikovať, je jeho pomenovanie. A na to slúži alternatívny text a nadpis. Odkiaľ obrázky zobrať je na samostatnú kapitolu. Aby ste si nemuseli robiť starosti s obrázkami – u mňa máte na výber z platenej fotobanky envato elements.
  • V praxi sa stretávam s tým, že táto optimalizačná technika je zanedbávaná – čo je určite škoda.
  • Každý obrázok by mal mať maximálna 100 kb veľkosti.
  • Neodporúčam mať na úvodnej stránke 20 fotiek a 1 odsek textu. Sú samozrejme výnimky – ale to je samostatná kapitola.
Pri vytváraní stránok nepoužívam žiadne optimalizačné pluginy (každý plugin spomaľuje stránku) – je to zbytočné. Radšej si obrázky optimalizujem ešte pred nahratím na web. Tiež je robota naviac, ale vo výsledkoch sa prejaví každý detail. Fotky, alebo ilustračné obrázky vždy orežem v grafickom editore na požadovanú veľkosť a následnej uložím v optimalizovanej veľkosti – potom pretransformujem do formátu WEBP. Je tu jedna výnimka – a to tzv. OPEN GRAPH IMAGE – t.j. ak dáte nejakú stránku zdieľať na sociálnych sieťach – tak tento obrázok sa zobrazí. Problém je v tom, že tento moderný formát webp táto funkcia nepodporuje a musí byť vo formáte JPG, PNG – resp. podporovaných. Je to veľká škoda, že sa tento moderný formát nepodporuje – snáď sa to vyrieši časom.
 
Optimalizácia rýchlosti web stránok - Core Web Vitals

Rýchlosť načítania (Core Web Vitals)

Rýchlosť načítania každého webu je určite dôležitá. Nikto nechce čakať 10 sekúnd, aby sa mu otvorila stránka. Je to tiež dôležitý faktor z hľadiska SEO. Ja osobne ho za taký veľký faktor nepovažujem, nakoľko prax mi ukázala niečo iné. Ak niekto tvorí web stránky poriadne, tak rýchlosť načítania by mala byť pod 2 sekundy. Veľmi známe weby majú relatívne dlhé načítavanie, ale majú prvé priečky. Ja si osobne myslím, že rýchlosť načítania nie je až taký SEO faktor, ako sa píše, alebo hovorí.

  • Rýchlosť načítania pri klasických weboch mám skoro vždy pod 1 sekundou.
  • Osobne si myslím, že naháňať sa za každou milisekundou je zbytočné. Radšej sa sústredím na oveľa podstatnejšie veci, ktoré vo výsledku určujú úspešnosť webu.

Je viacero optimalizačných techník, ktorými je Vás zbytočne zaťažovať. Najlepší plugin na zrýchlenie web stránok je jednoznačne WP-Rocket. Ten zlúči súbory Javascript a CSS do zvlášť súborov a tým výrazne zrýchli načítanie celej web stránky. Moja obľúbená WordPress téma – THE7 sa optimalizuje trochu inak, ale vo výsledku je tiež pekelne rýchla.

Google Search Console & Google Analytics ( Povinnosť )

Ak už je web stránka hotová, nestačí aby ste o nej vedeli Vy a pár známych. Musíte o nej dať vedieť patrične aj vyhľadávačom. V našich končinách je dominantný vyhľadávač Google, a marginálne aj Microsoft Bing. Obidva tieto giganty majú svoje nástroje, ktorými im dáte o Vašom webe vedieť. V prvom rade je to odoslanie mapy webu – tzv. sitemap. Odoslaním mapy web stránky, vyhľadávací robot rýchlejšie zaindexuje web a bude automaticky informovaný o každej zmene.

Na to slúžia nástroje od oboch vyhľadávačoch:

  • Google Search Console
  • Microsoft Bing Webmaster Tools

V našich podmienkach sa baviť o iných vyhľadávačoch ako napr. Yandex,  Baidu a pod. je zbytočné – tie sú určené pre iné lokality.

Pri analýze rôznych webov som sa stretol s takými extrémnymi prípadmi, že som neveril vlastným očiam. Po  vytvorení web stránky a nastavení všetkých parametrov, je neodkladné dať to vedieť vyhľadávačom, cez spomínané nástroje. Veľa webov nemalo ani tieto základné veci. Dokonca som pár krát natrafil na to, že administrátor webu zablokoval vyhľadávačom prístup – bola zablokovaná indexácia ! Potom sa klient nemohol čudovať, že mu nikto nevolá kvôli jeho službám, ale iba kvôli bambusovým ponožkám, alebo ho informoval erudovaný burzový maklér o skvelých investíciách na finančných trhoch v Jerevane.

  • Google Analytics je nástroj, ktorý Vám prezradí všetky možné štatistiky z návštevnosti.

 

Interné prelinkovanie & Externé linky zo stránky (Zanedbávané - ale tiež veľmi dôležité)

Veľmi dôležité je aj interné prelinkovanie celej web stránky. Sú to logické linky na vlastnej stránke, ktoré odkazujú na rôzne iné stránky na jednom webe. Tiež veľmi napomáhajú vyhľadávacím robotom pochopiť obsah stránky.

  • Aj externé linky z Vašej stránky zohrávajú úlohu – ak je napr. zmienka o type Vašich služieb alebo produktov na Wikipedii – povedzte to vyhľadávaču externým linkom. Ak inštalujete podlahové kúrenie – dajte to robotom vedieť – napr. zo spomínanej wikipedie.

Bezpečnostný certifikát webovej stránky - SSL (Samozrejmosť)

Bezpečnostný certifikát patrí tiež medzi faktory, ktoré nejakým spôsobom ovplyvňujú pozície. Určite nie je top faktor a zrejme ani významný, ale je dobré ho mať. Hlavne ak na kvalitnom hostingu ho máte zadarmo. V dnešnej dobe je to už proste samozrejmosť a nemá význam to rozpisovať detailnejšie. Ak máte ssl certifikát na svojej stránke – poznáte to jednoducho: váš web začína https:// a nie http://

SEO optimalizácia z externého prostredia - OffPage SEO

Sú to všetky optimalizačné techniky, ktoré sa robia mimo web stránky. Jedná sa predovšetkým o získavanie spätných odkazov. Dobrý spôsob ako si zvýšiť autoritu domény, je aj kúpa expirovaných domén. Všetky spätné linky sa pomocou nemaskovaného presmerovania prenesú na tú Vašu doménu. Je dôležité aby expirovaná doména mala rovnaký, alebo veľmi podobný obsah ako tá Vaša.

Spätné odkazy - linkbuilding

Spätné odkazy patria tiež medzi najvýznamnejšie faktory, ktoré ovplyvňujú pozície v organickom hľadaní.  Sú vhodné hlavne tam, kde je veľmi veľká konkurencia. Je viacero možností ako získať spätné odkazy:

  • Katalógy – odporúčam sa zaregistrovať do najrelevantnejších slovenských katalógov. Napr. Zlaté stránky, Azet, Zoznam, Zlaté ruky a pod. Táto registrácia je zdarma, ale vyžaduje si určitý čas na registráciu.
  • Publikovanie PR článkov, kde sa dajú umiestniť 3 spätné odkazy. Je to ideálne pre klientov, ktorí majú vo svojom portfóliu viac domén.
  • Interakcie zo sociálnych sietí. Čo najväčšia aktivita zo sociálnych sietí pomáha webu k vyšším pozíciám. Čí viac zdieľaní, lajkov a pod – tým lepšie.
  • Niektoré zdroje uvádzajú, že aj platená reklama na Google Adwords, alebo na sociálnych sieťach prispieva k lepším pozíciám.
OffPage SEO optimalizáci - linkbuilding

Prečo sú dôležité spätné odkazy

Skúsim to vysvetliť na jednoduchom príklade.

Máte 3 fľašky rovnako kvalitného vína (víno = web stránka) a máte si vybrať jednu z nich. (Vy = vyhľadávač). Všetky 3 sú rovnako kvalitné, veľmi podobne chutia a proste je ťažké sa medzi nimi rozhodnúť. Tak sa spýtate Vašich známych nech Vám odporučia. (Odporúčanie = spätný odkaz). Čím viac známych Vám odporučí konkrétny kus, tým je väčšia šanca, že si ho vyberiete. Ak Vám ju odporučil ešte znalec (znalec = dôveryhodný web), tak výber je jasný. Vy sa nemusíte riadiť odporúčaniami, ale vyhľadávače sa nimi riadia. Suma sumárum – ak sú 3 rovnako kvalitné weby, tak výrazný faktor na ich pozície má práve ten spätný link (odporúčanie). Pri veľmi veľkej konkurencii hrajú tieto spätné linky kľúčovú úlohu.

Koľko mám mať spätných linkov?

  • Čím viac spätných linkov, tým viac Adidas.

To síce platí, zároveň aj nie. Ak je veľa spätných linkov je to fajn. Zase je tu ale. Musia pochádzať z dôveryhodných zdrojov. Je lepšie mať 10 kvalitných backlinkov ako 100 nekvalitných. Sú “SEO špecialisti”, ktorý Vám ponúknu veľa spätných linkov za pár € a potom sa nečudujte, že Vám stránka padá ako Igorove preferencie. Umelo vytovorené spätné linky môžu byť toxické. Tu treba dávať veľký pozor, nakoľko si môžete v očiach vyhľadávačov veľmi pokaziť renomé. Kvalita a počet spätných linkov definujú aj tzv. doménovú autoritu.Tu je priamy súvis – čí väčšia DA – tým lepšie pozície vo vyhľadávačoch. Samozrejme musí to byť podporené kvalitným a originálnym obsahom. Veľmi dôležitý je aj kotva – tzv. anchor text. Mal by byť čo najvýstižnejší, mal by obsahovať kľúčové slove a samozrejme nemal by sa veľa krát opakovať ten istý.

Wordpress a SEO optimalizácia sú ako siamské dvojčatá

WordPress je naozaj robustný systém na tvorbu moderných stránok, a určite je vo svete č. 1. V prvom rade je to veľmi jednoduchý a rýchly systém. Je preložený skoro do každého jazyka, vrátane slovenčiny. To znamená, že jeho administráciu zvládne skoro každý a nepotrebuje na to znalosti programovacích jazykov a podobne.

Osobne si myslím, že jeho najväčšou výhodou je to, že mu mimoriadne dobre rozumie GOOGLE – je SEO FRIENDLY. Týmto porozumením myslím to, že WordPress veľmi dobe „komunikuje“ s vyhľadávacími robotmi. Samozrejmosťou je to, že stránka postavená na WordPresse – musí byť komplexne nastavená tak, aby SEO optimalizácia zafungovala ako má a Vaša stránka sa po určitom čase objavovala na prvých pozíciách. Vyhľadávače rozumejú veľmi dobre WordPressu.

WordPress sa dá veľmi inteligentne využiť v optimalizovaní – ak to niekto robí, a je trošku kreatívny a rozmýšľa na tým, dá sa pomocou systémových častí WordPressu dosiahnúť naozaj dobré výsledky. Nevyužívanie robustnosti systému je obrovská chyba.

Podnikáte iba v nejakej lokalite? Lokálnou SEO optimalizáciou pre vyhľadávače dosiahnete zázraky ! Prepojenie s firemným profilom Google

Ak podnikáte iba v nejakej oblasti – je pre Vás dôležitá lokálna SEO optimalizácia v kombinácii s kľúčovými slovami. Napr. profesionálne čistenie odpadov sa v Bratislave na nazýva krtkovanie,  ale v Košiciach a okolí je to príbájanie odpadov.  Ak ponúkam nejakú službu – napríklad optimalizujem internetové stránky v Bratislave – je dôležité, aby ste to mali inteligentne spomenuté v kľúčových slovách aj v nadpisoch (H1, H2, H3) :

  • SEO optimalizácia Bratislava – zlý príklad
  • SEO optimalizácia pre vyhľadávače Bratislava – zlý príklad
  • Potrebujete naštartovať svoje podnikanie v Bratislave? Web stránka, ktorá je optimalizovaná pre každý vyhľadávač,  je prvá z vecí čo Vám ho rozbehne … dobrý príklad

Ak by som chcel ešte detailnejšie lokálne SEO – t.j. napr. na vačšie mestá ako Bernolákovo, Rovinka, Ivánka pri Dunaji, Modra, Stupava, Šamorín a pod. tak to tak isto musím rozumne zapracovať do textu – ak už máte veľa spokojných klientov, je to vhodné umiestniť do recenzií :

  • Ďakujeme za vytvorenie dobre optimalizovanej web stránky – Peter Bernolákovo

Nepostrádateľnou súčasťou každej optimalizácie – hlavne lokálnej je vytvorenie firemného profilu Vašej firmy na Googli. Kde si vytvoríte svoj vlastný profil, zadefinujete oblasť Vášho podnikania, kontakty, lokality pôsobnosti, otváracie hodiny, fotky. Najväčšou devízovu tohto profilu sú recenzie, ktoré dávajú výpovednú hodnotu o Vás a hlavne sa riadia podľa toho aj zákazníci. Z mojich skúseností vyplýva aj to, že pokiaľ zákazníci vidia veľa dobrých recenzií – tak rovno volajú z firemného profilu.

V Českej republike existuje možnosť pre lokálne SEO registráciou na firmy.cz

Aká je cena za SEO optimalizáciu webu?

  • Ak ste pri čítaní tejto stránky doši až sem, tak ste asi zistili, že tá SEO optimalizácia nie je až taká sranda. Naopak, je to proces, kde je veľmi veľa faktorov (o ktorých nikto nevie, akú majú v skutočnosti váhu – všetko sú len domnienky), ktoré treba  zohľadniť a inteligentne zapracovať do každého webu.  Dávať pozor iba na tie hore spomenuté faktory si vyžaduje veľa vedomostí a trpezlivosti. Mix optimalizačných techník je v základe rovnaký, ale môže sa líšiť od Vašej konkurencie. Niekedy treba pritlačiť na pílu viac, niekedy menej. Všetko záleží od  toho, na akom bojisku bojujete. Ak očakávate, že za 100 – 200 € sa dostanete na prvé priečky v Google vo veľkej konkurencii, je to utópia. Každopádne cieľom efektívneho optimalizovanie je to, aby Vás už nezaťažovala cena za reklamné aktivity.

Stanoviť fixný cenník, alebo spraviť cenové balíčky za seo optimalizáciu je nemožné. Každý projekt je iný aj s inou konkurenciou. Cena sa odvíja od veľmi veľa faktorov. Musím sa predovšetkým oboznámiť s Vašim podnikateľským zámerom a preskúmať Vašu konkurenciu v online priestore. Čím väčšia konkurencia = tým väčšie náklady na optimalizáciu.

 

  • Cenu za optimalizácie (SEO) viem stanoviť po detailnejšom oboznámení sa s Vašimi požiadavkami.
  • Veľmi dôležitá informácia je tá, či chcete svoje produkty alebo služby ponúkať v rámci celej SR, alebo iba v nejakej lokalite. Lokálne SEO prináša výsledky skôr.

SEO optimalizácia web stránok je naozaj veľká veda ! Naozaj nikto nevie ako fungujú algoritmy vyhľadávačov. Ak Vám niekto sľúbi, že Vás 100% dostane na prvé priečky vo vyhľadávačoch tak klame. Ja Vám môžem sľúbiť iba to, že urobím maximum pre to, aby ste na prvých priečkach boli práve Vaše weby. Prax mi dokázala, že som veľkú väčšinu web stránok nedostal iba na prvú stranu ale na úplne 1. miesto !

FAQ - SEO optimalizácia web stránok pre vyhľadávače | Často kladené otázky

Čo je to optimalizácia web stránok pre vyhľadávače - SEO?

Pred niekoľkými rokmi bol pojem „SEO optimalizácia“ celkom neznámy pojem pre väčšinu z nás. Poznali ho iba tí, ktorý sa ňou profesionálne zaoberali. Dneska je to už celkom iné – o SEO – teda o optimalizáciu web stránok sa zaujíma každý, kto chce úspešne predávať svoje výrobky alebo služby. Doba printových médií, kde si zákazníci mohli nájsť rôzne služby a výrobky je už dávno preč. V dnešnej uponáhľanej dobe si každý „vygoogli“ to čo potrebuje poväčšine na mobilných zariadeniach.

Čo táto skratka SEO znamená?

SEO – optimalizácia web stránok pre vyhľadávače je súbor techník a rôznych úprav na webovej stránke aj mimo nej. Cieľom týchto techník je dostať web na čo najlepšie pozície v internetových vyhľadávačoch v organickom – prirodzenom hľadaní.

  • Výsledky z organického hľadania sú zoradené webové stránky hneď pod platenými odkazmi.
  • Kvalitná a detailná SEO optimalizácia dostane Vašu webovú stránku na popredné pozície hneď pod reklamy.

Je všeobecne známe, že vyhľadávače (hlavne Google) vyhodnocuje cca 200 faktorov každej webovej stránky a na základe týchto faktorov ich potom zoraďuje v výsledkoch podľa kvality. Ten kto tvrdí, že ich pozná, tak určite klame. Pri tvorbe web stránok sú predpísané pravidlá, ktoré viac menej dodržiavajú všetci – aspoň tí ktorí tomu rozumejú. (Nadpisy H1-H2-H3, Meta nadpis a popis, štruktúra webu, rýchlosť, relevantné spätné linky, kvalitný obsah a podobne). Potom už hodne záleží na detailoch a kreativite.

Základné rozdelenie SEO optimalizácie

  • On Page – táto optimalizácia sa upravuje priamo na stránke
  • Off Page – získavanie kvalitných spätných odkazov, interakcie zo sociálnych sietí a pod.
Garantujete popredné pozície vo vyhľadávačoch?

Tak sa aj ja môžem spýtať Vás – garantujete Vy, že sa Igor nerozplače na tlačovke a viete koľko bude trvať? Toto nevie garantovať ani taký špičkový prognostik ako zabávač Jožko. Tak isto je to aj so SEO optimalizáciou. S tým Igorom prichádzajú do úvahy iba 2 premenné – no ani Nostradamus by to nedal. Ale teraz vážne! Google vyhodnocuje web stránky na základe cca 200 premenných a trafiť sa do jeho chúťok je extrémne ťažké. Vyhľadávací robot nie je neriadená strela, ale vyhodnocuje kvalitu web stránky iba na základe inteligentných algoritmov. Nič nie je nemožné – chce to iba kopec poctivej práce a kreatívnej spolupráce a výsledok sa dostaví. Každú web stránku beriem ako výzvu a nedám si pokoj, dokiaľ Vám neprinesie želané výsledky…

Pomôže mi optimalizovanie, ak podnikám iba v konkrétnej lokalite?

Pokiaľ niekto podniká iba v určitej lokalite – je preňho viac než vhodná lokálna SEO optimalizácia. Je to prispôsobenie a zamierenie obsahu iba na konkrétnu lokalitu. Lokálna optimalizácia vo všeobecnosti prináša skôr výsledky ako „globálna“. Ak niekto ponúka infra kúrenie v rámci celej SR je rozdiel ak ho niekto ponúka iba v Bratislave.

Neoddeliteľnou súčasťou lokálnej SEO optimalizácie je založenie firemného profilu na Googli a správne vyplnenie všetkých údajov.

  • Prispôsobenie obsahu na konkrétnu lokalitu
  • Vytvorenie firemného profilu na Googli
  • Kompletné nastavenie firemné profilu – mapy, otváracia doba, lokality, kontaktné údaje
  • Zbieranie recenzií

Veľa firiem zanedbáva recenzie a nežiadajú si ich od svojich klientov. Práve recenzie sú veľmi účinným faktorom, ktorý ovplyvňuje rozhodovanie zákazníkov.

Za aký čas sa prejavia výsledky SEO optimalizácie?

Výsledky SEO optimalizácie webov sú veľmi individuálne. Záleží ako konkurenčné sú Vašu kľúčové slová – čím je väčšia konkurencia tým to trvá dlhšie. Pri menej konkurenčných oblastiach sú výsledky oveľa skôr. Pri lokálnej optimalizácii sú výsledky najkratšie.

  • Prvé výsledky je vidno až po pár mesiacoch.
  • Ak je konkurencia veľmi vysoká, výsledky sa dostavia za dlhší čas – 6 mesiacov a viac.
V akých lokalitách poskytujem služby?

Aby som vedel dobre optimalizovať web stránku, nevyžaduje si to osobné stretnutie. Všetko sa dá komunikovať emailovou formou, alebo telefonicky.

  • Bánovce Nad Bebravou, Banská Bystrica, Banská Štiavnica, Bardejov, Bojnice, Bratislava, Brezová Pod Bradlom, Brezno, Bytča. Čadca, Čierna Nad Tisou, Detva, Dobšiná, Dolný Kubín, Dubnica Nad Váhom, Dunajská Streda, Fiľakovo, Galanta, Gbely, Gelnica, Giraltovce. Handlová, Hanušovce Nad Topľou, Hlohovec, Hnúšťa, Holíč, Hriňová, Humenné, Hurbanovo. Ilava, Jelšava, Kežmarok, Kolárovo, Komárno, Košice, Kráľovský Chlmec, Krásno Nad Kysucou, Kremnica. Krompachy, Krupina, Kysucké Nové Mesto, Leopoldov, Levice, Levoča, Lipany, Liptovský Hrádok, Liptovský Mikuláš. Lučenec, Malacky, Martin, Medzev, Medzilaborce, Michalovce, Modra, Modrý Kameň, Moldava Nad Bodvou, Myjava. Námestovo, Nemšová, Nitra, Nová Baňa, Nová Dubnica, Nováky, Nové Mesto Nad Váhom, Nové Zámky. Partizánske, Pezinok, Piešťany, Podolínec, Poltár, Poprad, Považská Bystrica. Prešov, Prievidza, Púchov, Rajec, Rajecké Teplice, Revúca, Rimavská Sobota. Rožňava, Ružomberok, Sabinov, Sečovce, Senec, Senica, Sereď, Skalica, Sládkovičovo. Sliač, Snina, Spišská Belá, Spišská Nová Ves, Spišská Stará Ves, Spišské Podhradie, Spišské Vlachy. Stará Ľubovňa, Stará Turá, Strážske, Stropkov, Stupava, Svätý Jur. Svidník, Svit, Šahy, Šaľa, Šamorín, Šaštín Stráže, Štúrovo, Šurany. Tisovec, Tlmače, Topoľčany, Tornaľa, Trebišov, Trenčianske Teplice, Trenčín, Trnava, Trstená, Turčianske Teplice. Turzovka, Tvrdošín, Veľké Kapušany, Veľký Krtíš, Veľký Meder, Veľký Šariš, Vráble, Vranov Nad Topľou, Vrbové, Vrútky, Vysoké Tatry. Zlaté Moravce, Zvolen, Žarnovica, Želiezovce, Žiar Nad Hronom, Žilina

Mám záujem o SEO optimalizáciu WEB stránky

Na to, aby sme mohli vybaviť Váš dopyt potrebujeme Vaše osobné údaje. Prečítajte si ako ich spracúvame v sekcii Zásady ochrany osobných údajov na našom webe.